HR-chef og lærer i erhvervsøkonomi på Birkerød Gymnasium, Klaus Nørby Jakobsen har mere end svært ved at få armenen ned. "For os er det en fantastisk mulighed for at få praktisk erfaring med, hvordan man håndterer for eksempel to ni-årige, der har tabt en kamp, så de får en god oplevelse alligevel. Det er en rigtig god måde at lære om coaching i undervisningen frem for bare at sidde på skolebænken," siger han.
- HR chef Klaus Nørby Jakobsen, til Rudersdal Avis
Samarbejds- og sparrings-partnere om LEDER FOR EN DAG ...
At se så mange unge mennesker nyde samværet med så mange små børn og se dem erfare på egen krop og sind, hvilken glæde denne interaktion i et idrætskontekst kan give, giver mig som lærer en smule gåsehud. Når man nogle uger senere helt tilfældigt ser nogle piger fra 3A møde deres coach Anne fra 1.G foran kantinen og begge parter helt åbenrigtigt bliver glade for at se hinanden og de par timer de delte til KidsVolley, så bliver man mindet om hvor vigtigt "samværet" er for ens arbejdsglæde og livskvalitet.
- Idrætslærer Brian Fonseca Larsen, Marie Kruses Skole
I mine 6 år som deltagende lærer ved kidsvolleystævnet har jeg set en løbende udvikling fra år til år. Et af de nyere projekter er LEDER FOR EN DAG. Det har været en fornøjelse at se hvordan gymnasieeleverne har skulle prøve at omsætte det teoretiske grundlag, som de har gennemgået til praksis. De mindre elever har nydt at have en "voksen" tilknyttet deres hold, og lyttet intenst til de råd og vejledning de har modtaget. Samtidig er jeg sikker på at gymnasieeleverne er blevet udfordret. De små elever har ikke noget filter, de taler og handler lige fra hjertet. Derfor får de unge ledere også en umiddelbar reaktion på de tiltag de laver.
- Idrætslærer Thomas Bull, Solvangskolen
LEDER FOR EN DAG projektet formår på imponerende vis at tage en række af de bedste dyder fra det frivillige arbejde i idrætten med ind i undervisningsverden og få givet mange unge en smag på både glæden og arbejdet ved at yde en frivillig indsats. Samtidigt er projektets evne til at involvere gymnasier, virksomheder og organisationer en spændende måde at se det frivillige arbejde som et godt bidrag til unges udvikling og uddannelse. Alene det at give unge et billede af hvad det vil sige at tage et ledelsesansvar er og hvad et lederjob kan være gør projektet til et anderledes og nyskabende bidrag til at bruge frivillighedsbegrebet til sætte både idræt, uddannelse og karriere på dagsorden.
- RĂĄdgivningschef Niels Henriksen, Lederne
Jeg har haft fornøjelsen at følge LEDER FOR EN DAG fra starten. De deltagende gymnasieelever fik en super oplevelse og samtidig lærte de rigtig meget om ledelse af en gruppe. Kombinationen af frivilligt arbejde og læring af kompetencer som mange af gymnasieleverne ville kunne anvende fremover er ideel.
- Rektor Frank Christensen, Marie Kruses Skole
Brolin-brødrenes energiske og dedikerede ledelse i projektet LEDER FOR EN DAG, er et friskt energi-boost i en idrætsforenings til tider pressede hverdag. Det er vigtigt at understrege at når vi i Hvidovre Volleyball Klub lader eksterne repræsentere os udadtil er vi meget påpasselige, men da både fagligheden og den positive fælles tilgangsvinkel passer til klubbens værdier og målsætninger, fungerer det rigtig godt.
Da vi i dialogen omkring indholdet fik tilgodeset og optimeret adskillige af klubbens fokuspunkter som f.eks. medlemsrekruttering, lederrekruttering, tættere samarbejde med gymnasierne i nærområdet samt assistance til klubbens skolestævner, kunne vi ikke sige nej til at fortsætte samarbejdet fremadrettet.
- Sportschef Thomas Stryhn, Hvidovre Volleyball Klub
Som forsker er det imponerende at se, den måde projektet er udformet på. Man får som ung en klar fornemmelse af, at man får et større udbytte af projektet end det arbejde, man ligger i det. Desuden er der den store fokus på, at man kan få nogle leder- og coachredskaber, man kan anvende i fremtiden. Ydermere er frivillighedsbeviset en god ide, da det netop sætter projektet i relief i frohold til ens uddannelse. Sidst men ikke mindst er der skabt et godt fællesskab, der stiger fra år til år. Dette formår man at få spredt godt videre eleverne imellem.
- Kommunikationsstuderende Mikkel Angela, RUC
LEDER FOR EN DAG er nærmest skræddersyet til at støtte os i vores målsætninger. Først og fremmest udfordres eleverne på deres talenter og tillærte teoretiske evner. Derudover giver det os (Birkerød Gymnasium) mulighed for at indgå som en aktiv del af det lokale samfund. Endelig får eleverne en enestående mulighed for at leve op til skolens tre bærende værdier - ansvar, fællesskab og engagement. Derfor er LEDER FOR EN DAG også blevet en fast årlig aktivitet på Birkerød Gymnasium.
- HR-chef Klaus Nørby Jakobsen, Birkerød Gymnasium
Gymnasie-elever om egne oplevelse fra LEDER FOR EN DAG ...
LEDER FOR EN DAG forløbet har ændret min tankegang på forskellige punkter. Kurserne og foredragene kom med mange små input til, hvordan man bedre kan strukturere sin hverdag. Jeg er frivillig træner i min australsk fodboldklub, Farum Cats, og her har coaching-kurset været rigtig nyttigt. Jeg har kunnet se, hvordan mine juniorer har udviklet deres spil, på baggrund af min ændrede træningsform. Kurserne har også givet nogle gode hint til mig som leder. For eksempel, at holde løsninger på problemer simple, og altid komme med positiv feedback. Det lyder i sig selv enkelt, men at høre det fra en succesfuld person, som har erfaring dermed, gør, at det virker stærkere på en. LEDER FOR EN DAG forløbet har, de tre gange hvor jeg har deltaget, været en rigtig lærerig oplevelse
- Christian W. Rix, Marie Kruses Skole
At være med i LEDER FOR EN DAG har givet mig meget mere end gode oplevelser. Gennem forløbet gik fænomenet ledelse fra at være noget interessant - men abstrakt, til at kunne give nogle konkrete teknikker, jeg kunne bruge på rigtige mennesker, så de arbejdede sammen for at opnå et fælles mål. Jeg føler, at jeg, som i forvejen var frivillig idrætsinstruktør for børn, fik nogle redskaber og noget indsigt, som jeg kommer til at kunne bruge i mange forskellige sammenhænge, også uden for idrætslivet. Det har i hvert fald været inspirerende og vækket en interesse, jeg ikke rigtig vidste, jeg havde.
- Maria Frahm Bjørn, Birkerød Gymnasium
Først og fremmest syntes jeg at LEDER FOR EN DAG er et fremragende projekt, som for mig har været en øjenåbner for moderne ledelse. Det har bl.a. lært mig at håndtere problemer stillinger på en anderledes og professionel måde. En særlig ting jeg bed mærke i var at langt de fleste problemer løses bedst og mest effektivt, med en positiv og optimistisk fremgangsmetode, hvilket også har udviklet mig personligt. Efter min deltagelse i projektet, syntes jeg faktisk at man kan drage paralleller til den almindelige moderne børneopdragelse. Det er af min opfattelse af at der er rigtig mange parameter som går igen, og jeg er helt sikker på at der er meget pædagogik i selve ledelse. LEDER FOR EN DAG er helt klart et arrangement som jeg kan anbefale, og jeg tog gerne kurset igen
- Christopher F. Jensen, Handelsskolen København Nord
Som person er jeg meget ansvarsbevidst, derfor har jeg valgt at deltage i LEDER FOR EN DAG. Forløbet har været rigtig godt, jeg har indlært en masse og fået en bedre viden om det at være leder. I slutningen af forløbet, har jeg guidet mit eget KidsVolley-team gennem en skoleturnering, som frivillig arbejder. Dette har været meget spændende, og jeg har virkelig været glad for hele forløbet. Det kan helt klart anbefales til andre elever.
- Hilal Vural, CPH West
At have deltaget i LEDER FOR EN DAG har været meget lærerigt på mange måder. Efter foredrag om forskellige måder at coache på har jeg lært at kunne videregive den viden til små børn på en volleyballbane. At kunne lærer fra en er vigtigt og at kunne gøre det på den rigtige måde er vigtigere for at kunne give andre en god oplevelse af det de laver. Derudover har jeg også lært at coache mig selv i situationer hvor man har brug for at få et klap på skulderen og kæmpe med det man er i gang med
- Sofie Rask, Marie Kruses Skole
LEDER FOR EN DAG er et godt skridt frem hvis du ønsker at blive selvstændig. Jeg startede med at blive introduceret til coaching og fik demonstreret hvad det gik ud på. Efterfølgende skulle jeg bruge det i fysisk og mental sammenhæng med tennis. Jeg fik deraf en forståelse og kunne sætte mig ind i forskellige situationer som coach. Under hele forløbet oplever man en udvikling afhængig af ens engagement.
- Abdulwaqi Rathore, Handelsskolen København Nord
At deltage i LEDER FOR EN DAG som frivillig er bestemt ikke bare at gøre noget for de 4. klasser vi har coachet. Det er, hvis ikke i højere grad, så i samme grad, at gøre noget for sig selv. LEDER FOR EN DAG er absolut noget der har i unik status blandt mine oplevelser i gymnasietiden. En ting er alle de fantastiske foredrag, som ikke kun er interessante men også lærerige. Noget andet er den helt utrolige følelse man opnår når man ser sit eget hold forbedre og udvikle sig i aktion.
- Philip Weber, Nærum Gymnasium
Som frivillig får du mulighed for at gøre noget godt for andre mennesker samtidig med, at du får nye værktøjer til bedre at kunne håndtere fremtidige projekter. Det essentielle i at være frivillig er den glæde, du giver andre mennesker. Fornøjelsen ved at se udviklingen og smilet komme frem på de unges ansigter er et hundrede procent det værd. Fra min side af har jeg fået nogle værktøjer med fra LEDER FOR EN DAG, som jeg dagligt bruger i andre sammenhæng. Jeg er rigtig glad for at have været med i to år, og personligt ser jeg også fremtidige projekter hånd i hånd med LEDER FOR EN DAG i samarbejde med Projekt Frivillig
- Ditte Søndergaard Kirkvald, Birkerød Gymnasium
LEDER FOR EN DAG var et lærerigt og yderst spændende projekt. Projektet var sjovt, og en god måde hvorpå man kunne prøve frivilligt arbejde. Der var mange gode ting ved projektet. Det var især udfordrende at lære en af vores medkursister at spille golf, selvom vi ingen erfaring selv havde med det. Målet var at være coach for nogle børn i de små de klasser til et volleystævne, hvilket var utroligt sjovt og lære-rigt, da man ikke blot skulle have tålmodighed men også være et godt forbillede
- Sofie Gosmann, Sankt Annæ Gymnasium
At deltage i Leder-For-En-Dag er en unik oplevelse. Man får et kursusforløb i ledelse og mulighed for at afprøve sine nye færdigheder til et Kidsvolley-stævne. Det betyder, at forløbet er sammenhængende, og man kan virkelig føle, at man har lært noget. Værktøjerne kan også bruges udenfor forløbet, enten direkte i forbindelse med ledelse eller mere indirekte. Det kan f.eks. bruges til at forbedre gruppearbejdet eller i forbindelse med individuel coaching. Derudover kan man også bruge værktøjerne på sig selv, og på den måde være sin egen coach.
- Christian Brandstrup Starup, Marie Kruses Skole
At være med i Leder For en Dag var en oplevelse ud over det sædvanlige. Ikke nok med, at man fik lov til at høre mange fagfolk fortælle om deres oplevelser som leder, så fik man også selv lov til at prøve det, hvilket var smaddersjovt. Men at coache børn i en sport er noget sværere end det ser ud, og da hjalp det med de mange tips og tricks som foredragsholderne kom med, og så endte det med at gå rigtig godt. Det var en så god oplevelse, at jeg efterfølgende er blevet coach for et hold kidsspillere!
- Maria K. M. Steffensen, Birkerød Gymnasium